We hebben een goed onderhouden bus gekocht en daarmee is 300.000 km op de teller natuurlijk kinderspel. Toch is het geen slecht idee om je bus bij de garage te brengen als je van plan bent om 30.000 km te gaan rijden. Pech onderweg levert ongetwijfeld mooie verhalen voor later op, maar als het even kan tuffen wij liever door.

We vonden een garage met goede recensies. Een eerste gesprek met eigenaar André gaf ons meteen een goed gevoel. We eindigden het gesprek aarzelend met: ‘We willen er… laat maar zeggen… 30.000 km mee gaan reizen’. Die aarzeling was nergens voor nodig. André reageerde enthousiast en vroeg of we al gedacht hadden aan…?

We hadden duidelijk aan heel veel nog niet gedacht. Het wordt de komende tijd dan ook bijspijkeren op onze motorische kennis. Verder moeten we reserveonderdelen meenemen. Dat bespaart heel wat tijd als we dan toch met pech komen te staan. Ook bood André aan om onderdelen toe te sturen tijdens onze reis. Wij wisten inmiddels zeker dat de Zwette ‘onze’ garage zou worden.

We spraken op 14 september af. We startten vol goede moed de bus en….. de motor sloeg af. Oef, een foutmelding. Gelukkig zouden we bij de garage de fout uit kunnen lezen. We bereikten zonder verdere problemen de Zwette. Lachend kwam André ons tegemoet : ‘Dat is ‘m dan’! ‘Dit is ‘m dan’. Tijd om de bus op de brug te zetten.

Maar voordat we verder gaan zullen we het beestje bij de naam noemen. Een bus moet immers een naam hebben. Wij kozen voor voor ‘Khan’. De naam rijmt (altijd goed): ‘Met Khan kun je gaan’, ‘gaan met die banaan, Khan’, ‘Khan komt eraan’, ‘zonder Khan is het met onze reis gedaan’, en zo kunnen we nog wel even ‘doorgaan’. Maar ook is ‘Khan’ de Mongoolse of Turkse titel voor heerser of koning. Wij hopen dat deze bus heel wat delen van de wereld zal veroveren en daarmee zijn naam eer aan doet.

Terug naar de brug!

De roestplekken werden nu voor het eerst goed zichtbaar

Een rondje langs de bus bracht heel wat roestplekken aan het licht. Deze moeten eerst aangepakt worden. Driftig pennen we met André’s bevindingen mee. Verder zijn de volgende onderdelen aan vervanging toe:

  • De uitlaat
  • De schokbrekers
  • Het verenpakket aan de voorkant
  • De twee fuseekogels aan de voorkant
  • 2 nieuwe banden aan de achterkant
  • Een rechter achterlicht

Ook motorisch moet er het nodige vervangen worden:

  • Een nieuwe accubak
  • De waterpomp
  • De dieselretourleidingen en pompleidingen
  • Het luchtfilter

Alles bij elkaar genomen begin ik te twijfelen over de conditie van onze bus. Geheel onterecht zo blijkt. André’s eindoordeel: ‘ Prima bussie hoor!’

Dat is nou precies wat we wilden horen! We kunnen niet wachten om onze handen uit de mouwen te gaan steken.





One thought on “‘Een prima bussie!’”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *